Wat als je rustig en vol vertrouwen kunt blijven tijdens een conflict?
Ieder van ons heeft te maken met conflicten. We worden dan vaak aangestuurd door reflexmatige reacties, zoals klagen of schreeuwen. Deze vecht-vlucht-bevries-reacties zitten diep in onze aard verankerd. Ieder van ons heeft gevoelige plekken of triggers die zijn ontstaan door vroegere ervaringen en die een vecht-vlucht-verstijf-respons kunnen activeren. Gelukkig zijn er andere mogelijkheden die tot meer harmonie en verbinding kunnen leiden.
"In alle situaties, is het mijn respons die beslissend is of een crisis zal escaleren of de-escaleren, en of iemand als mens of als mens-ontvreemd wordt gezien."
-Johann Wolfgang von Goethe-
Om onze eigen -zwartste- interpretaties te ontwijken en om te voorkomen dat een conflict escaleert, kan het nuttig zijn om onze gedachten te verplaatsen naar wat ook wel het “trainingswiel -oefen zin” wordt genoemd:
Als ik zie / hoor … [WAARNEMING]
Voel ik (me) … [GEVOELENS]
Omdat ik … nodig heb [BEHOEFTE]
Ben je bereid om …? [VERZOEK]
Zoals je kunt zien gaat het om 4 stappen van communicatie. Om deze toe te passen is het van cruciaal belang dat je in staat bent om onderscheid te maken tussen:
- Waarnemingen versus Oordelen
- Gevoelens versus Pseudo-gevoelens
- Behoeften versus Strategieën
- Verzoeken versus Eisen
WAARNEMING = verwoorden van wat je zintuigelijk hebt gehoord of gezien
GEVOELENS = de lichamelijke sensatie die zich in je lichaam voortdoet als gevolg van jouw interpretatie van wat je hebt gehoord of gezien.
BEHOEFTEN = de universele menselijke behoefte die op een bepaald moment vervuld of niet vervuld kan zijn (o.a. verbinding, eerlijkheid, autonomie, vrede)
VERZOEK = vragen om een specifieke actie van een ander die uitvoerbaar is en die bijdraagt om jouw onvervulde behoefte te vervullen.
Voorbeeld:
“Als jij je stem verheft en de deur dichtslaat (waarneming), voel ik mij bang en overstuur (gevoel) omdat rust en voorspelbaarheid (behoefte) belangrijk zijn voor mij. Ben je bereid om - als je er aan toe bent – terug naar binnen te komen en 10 minuten tijd te nemen om ons te vertellen wat jij op dit moment doormaakt?” (verzoek)
Geweldloze communicatie biedt nieuwe manieren van communiceren, om stress te verminderen, verbinding te creëren en conflicten op te lossen. Wil je hier meer over leren, neem dat contact op met AguaMarijn via het contactformulier!
Comments
- No comments found
Leave your comments